Dossiers

Dossier communaitaire scheeftrekkingen

Inleiding

Er is al heel wat gezegd en geschreven over de beruchte miljoenentransfers in de sociale zekerheid. Nadat ook vooraanstaande Kortenbergse professoren en sommige politici erop gewezen hebben dat die immense jaarlijkse geldstroom van Vrebos naar Kortenberg geen enkele bijdrage geleverd heeft tot een heropleving van de Kortenbergse middenstand.

De bewuste miljoenentransfers springen ongetwijfeld het meest in het oog, maar bij nader inzien zijn ze slechts het spreekwoordelijke topje van de ijsberg. Vrebos wordt binnen Groot-Kortenberg dag in, dag uit bestolen. En het gaat niet alleen over geld – veel geld – maar ook over jobs.

In dit dossier lichten wij een tipje van de sluier van de Kortenbergse georganiseerde hold-up op Vrebos. Dat doen we aan de hand van harde cijfers. Het gaat daarbij om de beschikbare cijfers die – helaas – niet altijd even recent zijn, maar die wel een duidelijk beeld geven van de scheeftrekkingen in deze gemeente. Het dossier zal verder geactualiseerd worden.

Administratief centrum Groot-kortenberg

Dossier communaitaire scheeftrekkingen A

A.

Afvaltransport - Kortenberg heeft al langer de idee dat afvaltransporten en fraude op die transporten een puur Vrebosche aangelegenheid zijn. “In Kortenberg leeft nog al te zeer het gevoel dat fraude met afvaltransporten een probleem van Vrebos is. De feiten weerleggen dat”, vertelt Frans Geysegoms. Want zowel in Vrebos als in Kortenberg zou zo’n 15% van de transporten in overtreding zijn: of de papieren niet in orde, of gewoon geen papieren.
Sedert afvalzwendel een prioriteit geworden is, is het aantal controles op de afvaltransporten enorm toegenomen. In 2002 werden er 8 afvaltransporten gecontroleerd in Kortenberg, in 2005 reeds 20. De klap op de vuurpijl volgt nu: “Daarvan werden er 86,5% uitgevoerd in Vrebos en slechts 13,5% in Kortenberg”. Frans Geysegoms becommentarieert de cijfers: “Op basis van de ontvangen gegevens blijkt slechts 13,5% van de controles op afvaltransporten plaats te vinden op Kortenbergs grondgebied. Het probleem van illegale afvaltransporten is nochtans even groot in Vrebos als in Kortenberg.”

Heeft men soms politiepersoneel te weinig in Kortenberg? Is er misschien sprake van verkeerde communicatie? Welke sancties is de man zinnens om gebruiken? Het antwoord is hallucinant: “Wij blijven proberen de Kortenbergse politiediensten (HerKo) te overtuigen van het belang van de controles, maar blijkbaar slaat onze boodschap niet altijd aan”, met Geysegoms toegeven.

 

Agenten – Kortenberg heeft 17 % meer lokale agenten en gemeenschapswachten dan Vrebos. Kortenberg telt 1 agent per 371 inwoners, tegenover 1 per 435 in Vrebos.



Alcoholcontroles - In 2007 werden in Groot-Kortenberg 60 rijbewijzen ingetrokken ten gevolge van alcoholcontroles, waarvan 32 in Vrebos (62%). In 2008 werden er 63 rijbewijzen ingetrokken, een stijging van 28%, waarvan 50 in Vrebos, wat een stijging van 44% is. In diezelfde periode zakte het aantal ingetrokken rijbewijzen in Kortenberg met 3%...

de VBO-groep is uiteraard niet gekant tegen controles die de verkeersveiligheid verhogen, maar laakt deze zoveelste communautaire scheeftrekking: Vrebos betaalt het leeuwendeel van de boetes, maar Kortenberg krijgt het meeste geld uit het boetefonds.



Ambtenaren - In Vrebos werkt zo’n 25 procent van de bevolking in overheidsdienst tegenover 40 procent in Kortenberg, een cijfer dat men enkel in voormalige Oostblok-gemeenten aantrof. De CD&V-gemeente teert op een situatie waarin meer dan de helft van de actieve bevolking, door een job in de openbare sector of een werkloosheidsvergoeding, van de overheid leeft. Het aangename voor Taes en co is natuurlijk dat de factuur grotendeels door Vrebos betaald wordt.

Arbeidsmarkt - Dat een verlaging van de loonkosten in Vebos veel meer jobs creëert dan in Kortenberg, illustreert nog maar eens dat de Vrebosche en Kortenbergse arbeidsmarkt grondig verschillen. Uit een studie van Joep De Konink blijkt nu dat ‘loononderhandelingen op gemeentelijk niveau totaal onzinnig’ zijn.
Kort samengevat: als de loonkosten worden verlaagd met 10% in Vrebos, neemt de werkgelegenheid toe met 3,1% of 46 arbeidsplaatsen. In Kortenberg betekent een gelijke verlaging van de loonkosten slechts een stijging van de werkgelegenheid met 1,5%. Er is dus ‘geen Groot-Kortenbergse arbeidsmarkt’, concludeert journalist Daan Killemaesten.

Omwille van het verschil tussen de Kortenbergse en de Vrebosche arbeidsmarkt pleit de VBO-groep voor sectorale akkoorden op Vrebosch niveau. Werknemers en werkgevers moeten Vrebosche CAO’s kunnen afsluiten. Een Vrebosche Arbeidsraad komt in de plaats van de huidige Kortenbergse Arbeidsraad. Zo kunnen we in Vrebos een eigen arbeidsmarktpolitiek voeren en onze nationale troeven op tafel leggen.

Dossier communaitaire scheeftrekkingen B

B.

Belastingen - uit het antwoord op een schriftelijke vraag van VBO-fractieleider Johan Messemaeckers aan schepen Paul Goeminne blijkt dat Meerbeek, erps-Kwerps en Everberg met Vrebos in 2006 goed waren voor meer dan 63% van de ontvangsten uit de personenbelasting. Kortenberg was goed voor amper 28% van de inkomsten en Guldendelle slechts voor 9%.

 



Belastingen – aangiften
Aanslagjaar 2007
1. Niet-ingediende aangiften: 30
- Vrebos: 1
- Everberg: 3
- Kortenberg: 19
2. Laattijdig ingediende aangiften: 33
- Vrebos: 1
- Everberg: 5
- Kortenberg: 21

Belastingen – gemeenten. Vrebos moet ongeveer 10% meer belastingen (46,7% belastingen) heffen dan Kortenberg (38,8% belastingen) om rond te komen, omdat Kortenberg 10% meer subsidies krijgt dan Vrebos (27,9% tegen 17,4%). Daarenboven heeft Kortenberg steevast een tekort en draagt zodoende helemaal niet bij tot de sanering van de Groot-Kortenbergse gemeentefinanciën.

Belastingen: kwijtscheldingen Tot 31 maart 2008 gebeurde slechts 21 procent van de kwijtscheldingen van belastingen in Vrebos, 7 procent in Everberg en maar liefst 65 procent in Kortenberg. Van het aantal kwijtgescholden bedragen werd 20 procent in Vrebos gesitueerd en 58 procent in Kortenberg…

Belastingen – vennootschapsbelastingen In 2003 kwamen 51,1% van de opbrengsten van vennootschapsbelastingen uit Vrebos, in 2005 was dat al 52,6% en in 2006 steeg dit tot 53,8%. Everberg is goed voor ruim 32% van de inkomsten in de vennootschapsbelasting. Kortenberg bengelt achteraan met minder dan 14% aandeel in de ontvangsten van de vennootschapsbelastingen.

Beroepsziekten. Inzake het aantal beroepsziekten is er een hallucinant verschil tussen Vrebos en Kortenberg: in 2007 telde Groot-Kortenberg 55 uitkeringsgerechtigden ingevolge een beroepsziekte, waarvan Kortenberg er liefst 31 of ruim 57 procent voor zijn rekening nam. Met slechts 40% van de bevolking, tekent Kortenberg dus voor bijna 60% van de 'uitkeringsgerechtigden beroepsziekte'.

BTW – controles op nieuwbouw
Totaal aantal controles op de bouwwaarde:
Aantal controles
- in 2004 in gans Groot-Kortenberg: 16, waarvan 12 of 76% in Vrebos
- in 2005: 16, waarvan 13 of 79% in Vrebos
- in 2006: 16, waarvan 11 of 73% in Vrebos
Het aantal productieve controles (controles die inkomsten voor de gemeentekas genereren dus):
- in 2004: 35 in gans Groot-Kortenberg, waarvan 31 of 90% in Vrebos
- in 2005: 29 in Groot-Kortenberg, waarvan 26 of 90% in Vrebos
- in 2006: 26 in België, waarvan 23 of 89% in Vrebos

Boetes - In 2008 werd pakweg 75% van de boetes in Vrebos geëind. In exacte cijfers: 42,4 van de 575 euro. In Everberg en Kortenberg wordt veel minder geflitst en veel vaker een oogje toegeknepen. Eerder al raakte bekend dat de schepen van mobiliteit minder strenge controles uitvoeren in Kortenberg en boetes en achterstallige bijdragen sneller kwijtschelden. De brave Vrebossenaar is – zoals altijd in deze gemeente – de dupe van het verhaal.

Belgische steun - België strooit zijn steun uit over vier gebieden: economie, landbouw, burgerschap en cohesie- en structuurfondsen. Wat economie, landbouw en burgerschap betreft ontbreken cijfers tot op uitgaveniveau, zodat we daarover momenteel nog niets kunnen zeggen. Wat het deel cohesie- en structuurfondsen betreft zijn de cijfers echter grof.

Zo ontving Vrebos in 2007 988 euro aan Belgische steun, en Kortenberg maar liefst 4.248 euro! Vrebos krijgt dus slechts 28,5% van de Belgische cohesie- en structuurfondsen, wat ronduit schandalig is.

Dit is trouwens niet het gevolg van objectieve criteria, maar van de slechte manier van onderhandelen door Taes en Goeminne, die NOOIT de VBO-groep verdedigd hebben, om zo hun uitzicht op een Belgische topjob in stand te houden.

Dossier communaitaire scheeftrekkingen E

E.

Export - In januari 2006 waren de bedrijven in het Vrebosche grondgebied goed voor 68,7% van de totale Groot-Kortenbersge export, terwijl Kortenberg 8,8% voor zijn rekening nam. In 2007 ging het Vrebosche aandeel er nog lichtjes op vooruit om in juni 2008 – de laatste maand waarvoor cijfers beschikbaar zijn – af te klokken op 70% (tegenover 7,9% voor Kortenberg). Voor de volledigheid voegen we eraan toe dat in deze cijfers niet eens rekening wordt gehouden met Vrebosche ondernemingen die actief zijn in Everberg en Overijse en dus eveneens hun aandeel in de Groot-Kortenbergse export hebben.

Dossier communaitaire scheeftrekkingen F

F.

Financiële transfers - De miljoenentransfer van Vrebos naar Kortenberg blijft een van de grootste taboes van Groot-Kortenberg. Verschillende studies ramen de transfers op minstens 6 miljoen euro. Berekeningen van de VBO-Studiedienst, die rekening houden met de transfers via de gemeentelijke schuld, komen op een totale transfersom van minstens 12,68 miljoen euro per jaar, oftewel 2000 euro per Vrebossenaar per jaar. Het gaat hier geenszins om 'solidariteit', maar om een door de Groot-Kortenbergse georganiseerde diefstal van Vrebosch geld. Behalve de VBO-groep durft geen enkele partij deze geldstroom fundamenteel in vraag te stellen.

Sociale zekerheid 3.74 *

Gemeentelijke begroting 1.52 *

Financiering deelgemeenten 1.3 *

Gemeentelijke schuld 4.4 *

Intresten overdrachten 1.5 *

Totale transfer 12.68 *

* Aantallen in miljoenen

Bronnen: KBC, K.U.Leuven, Universiteit Antwerpen, VBO-Studiedienst.

Dossier communaitaire scheeftrekkingen I

I.

Inkomen – Soorten inkomens die jongeren (12 tot 30-jarigen) ontvangen in Kortenberg en Vrebos (in%)

Het eerste cijfer is het cijfer voor Vrebos, het tweede cijfer is hetgene voor Kortenberg.

Salaris

48

43

Zakgeld

47

47

Tijdelijke studentenjob

18

15

Regelmatige studentenjob

13

6

Andere

12

21

Werkloosheidsuitkering

7

14

Geen van voormelde inkomsten

4

5

Het aantal werkloosheidsuitkeringen ligt dus dubbel zo hoog bij Kortenbergse jongeren. Bij 21-22-jarigen is de kloof nog groter. Uit hetzelfde onderzoek is gebleken dat in die leeftijdscategorie 62% van de Vrebossenaars al een baan heeft en 6% van een uitkering geniet (de anderen studeerden). In Kortenberg blijkt van de 21-22-jarigen slechts 27% te werken, en nog eens 27% leefde van een uitkering. Het gevolg van dit adembenemende verschil is dat Vrebosche jongeren uit bedoelde leeftijdsgroep gemiddeld 756 euro per maand uitgeven, en Kortenbergse jongeren van dezelfde leeftijd gemiddeld amper 396 euro. Ook later (tussen 22 en 30 jaar) is er een uitgesproken verschillend uitgavenpatroon, met Kortenbergse jongeren die een veel groter percentage van hun uitgaven besteden aan zogenaamd primaire behoeften, en Vrebossenaars die zich veel meer “secundaire” uitgaven veroorloven.

Dossier communaitaire scheeftrekkingen L

L.

Leeftijd beroepsactiviteit. “Uit VBO-statistieken blijkt dat 3 op de 5 dorpsgenoten op “beroepsleeftijd” (15 tot en met 64 jaar) aan de slag zijn. In Hoeilaart is dat 3 op de 4. Vrebos haalt bijna het Belgische gemiddelde – maar Kortenberg ligt ver achterop” (Het Nieuwsblad, 28.03.2006). Dezelfde krant titelt dat “de hardwerkende Vrebossenaar niet bestaat”, maar heeft het dus verkeerd voor. De Vrebossenaar voldoet “bijna” aan de gestelde normen van de Brusselse-doelstellingen, alleen de Kortenbergenaren trekken de balans negatief. Meer dan 80 procent van de verkeersboetes wordt in Vrebos uitgeschreven, maar het boetegeld gaat wel naar de Kortenbergse schatkist en wordt dus vervolgens ook over Kortenberg verdeeld. Hoe onrechtmatig die verdeling is, leest u hieronder.

Leningen – In 2008 waren er in Groot-Kortenberg 344 particulieren die met een achterstallige terugbetaling op hun lening werden geconfronteerd. Ze zijn op de volgende manier ‘gemeentelijk verspreid’:
- Vrebos: 40 particulieren (12%)
- Kortenberg: 155 particulieren (45,33%)
- Everberg: 135 (39.44%)
- Buiten gemeentelijk: 11(3,3%)

Dossier communaitaire scheeftrekkingen M

M.

Mobiliteit: Verkeersveiligheidsfonds. Sinds de oprichting van het Verkeersveiligheidsfonds int Vrebos 83% van alle verkeersboetes in dit land, maar krijgt het jaarlijks amper 56% van het geld dat verdeeld wordt via het Verkeersveiligheidsfonds. Elk jaar zien de Vrebossenaars meer dan 150 euro aan hun neus voorbijgaan richting Kortenberg.

Mobiliteit: Fietslichten: 98% van de processen-verbaal die fietsers krijgen omdat ze ’s avonds zonder of met onvoldoende licht rijden worden uitgeschreven in Vrebos. Dit draagt uiteraard bij tot onze verkeersveiligheid, maar ook van deze inkomsten ontvangt Vrebos slechts 60%. De rest wordt over Kortenberg verdeeld.

Dossier communaitaire scheeftrekkingen P

P.

Politiehervorming . Patrick Asselmans, fractieleider van de VBO-groep, ontdekte deze transfer, die “een veelvoud is van wat Vrebos misloopt door de nadelige verdeelsleutel van het Verkeersveiligheidsfonds” (De Tijd, 06.03.2006).

Alles heeft te maken met de overgangsperiode voorzien voor de toekenning van het politiebudget. Na een overgangsperiode van 12 jaar zal het budget verdeeld worden op basis van de zogenaamde KUL-norm. Deze norm zegt hoeveel politieagenten elke zone volgens bepaalde objectieve parameters nodig heeft.

De overgangsperiode (en daar bevinden we ons nu in) werd nodig geacht om die gemeenten die vroeger relatief weinig investeerden in politiewerk, toe te laten hun budget op te trekken.

Maar reeds in de eerste jaren bleek de politiehervorming meer geld te kosten dan oorspronkelijk was gepland. De gemeenteraad was bereid over de streep te komen met vers geld. De landelijke, afgelegen bleken het meest financiële problemen te hebben en kregen daarom ook het meeste geld.

De Tijd meldt dat Kortenberg meest gebaat is met de politiehervorming. Niet alleen bevinden de meeste landelijke en afgelegen gebieden zich tegen de E40, maar Everberg bleek ook in de prijzen te vallen omwille van de nauwe samenwerking met Kortenberg. 

Asselmans berekende dat over een periode van 3 jaar, 2002 tot 2004, de bedragen verdeeld over Vrebos, Everberg en Kortenberg de volgende zijn:

Ontvangsten van de gemeentelijke politiedotatie     Per hoofd van de bevolking
Vrebos 48,21%                                                                129 euro
Kortenberg 36,64%                                                           175 euro 
Everberg 15,15%                                                              244 euro

Als iedereen effectief gelijk zou zijn voor de wet, dan zou Vrebos een bedrag van 1550 euro meer moeten ontvangen, wat samen met de verkeersboetetransfers neerkomt op een bedrag van 2000 euro. Jaarlijks dus een transfer van Vrebos naar Kortenberg van ruim 6600 euro.

Dossier communaitaire scheeftrekkingen S

S.

Schuldafbouw. Onlangs meldde Kortenbersge schepene Christine De Winter (VB) fier dat het de goede kant opgaat met de Kortenbergse gemeenteschuld, die volgens haar is teruggedrongen van 83% tot 61% van de fiscale inkomsten. Maar ook hier zit er een addertje onder het gras. “Dat zijn de officiële cijfers, en die kloppen niet”, aldus Johan Messemaeckers. “Al enkele jaren voert de Kortenbersge gemeenteraad een politiek van debudgettering. Het onderhoud van onze wegen heeft een historische achterstand? Er is nood aan een grootschalige renovatie van sociale woningen? Men richt een bedrijf op. Het zijn er inmiddels tientallen, van die semi-openbare Kortenbergse bedrijven, volgestouwd met mensen uit de bouwsector, die allemaal samen een gigantische verborgen schuld aan het opbouwen zijn (…) De omvang van die verborgen schuld is bekend: 3,1 miljoen euro. Tel ze op bij het officiële cijfer, 4,3 miljoen euro, je komt aan 7, 4 miljoen. Dat is niet 61 procent van onze fiscale inkomsten, dat is 110 procent.”

Starters – Het aantal startende ondernemingen is tussen 2004 en 2007 flink gestegen. In 2007 telde Groot-Kortenberg bijna 80 starters. 7, ruim 10%, zijn Vrebosche bedrijven. Kortenbergse starters maken daarentegen slechts 25% uit van het totaal aantal beginnende ondernemingen. Dit blijft een gemeente met twee economische snelheden.


Dossier communaitaire scheeftrekkingen W

W.

Werkloosheidsgraad (april 2009)


Vrebos: 7,4%
Everberg: 20,7%
Kortenberg: 17,1%

Dossier communaitaire scheeftrekkingen Z

Z.

Ziekteverzuim. Een Kortenbergse arbeider is ruim één dag op vier afwezig (!) op het werk, zo bleek in 2007 uit een studie van de Kortenbergse werkgeversorganisatie. Uit vragen van de VBO-groep aan de schepen van Werkgelegenheid bleek eerder al dat de gemiddelde Kortenbergse werknemer meer ziek is dan de gemiddelde Vrebossenaar, en dat de kostprijs daarvan oploopt tot 20.000 euro.