Vrebos

  Bestaan er wel Kortenbergenaren?

Wat is dat nu met het fameuze ‘Kortenberg-gevoel’? Het minste wat gezegd kan worden is dat het wel op een erg laag pitje brandt. Veel enthousiasme weekt Kortenberg niet meer los. Vraag aan tien dorpsgenoten wat ze typisch Kortenbergs of zo leuk aan deze gemeente vinden en het regent voorspelbare clichés: het witloof, de jeugdgevangenis, het UZ Sint Jozef, de Oude abdij,… De Kortenbergse vlag wordt nog zelden uit de kast gehaald, of het moest zijn voor een voetbalwedstrijd van de Sporting Kortenberg. Al valt ook daar de laatste jaren niet veel eer meer te rapen. En dat het Kortenbergs regime zijn toevlucht moet zoeken tot kleuters en lagere schoolkinderen om bij een bezoek van de burgemeester op bevel met Kortenbergse vlagjes te zwaaien, getuigt ook al niet van enig spontaan Kortenbergs volksgevoel. Het samenhorigheidsgevoel is ver zoek.

De reden voor het ontbreken van een Kortenbergs eenheidsgevoel ligt voor de hand: de Kortenbergse grenzen zijn geen volksgrenzen. Kortenberg is een kunstmatige gemeente. Er is geen gemeenschapsgevoel, niet dezelfde mentaliteit, niet dezelfde politieke cultuur. Vergelijk het maar met een tandem, waarbij de éne fietser naar links wil en de andere naar rechts. Het ontstaan van Kortenberg is een historische vergissing waarvoor de Vrebossenaars nog elke dag de prijs betalen.

Het kan best zijn dat heel wat Vrebossenaars op de vraag of Kortenberg moet barsten met ‘neen’ antwoorden, maar dat heeft dan wellicht meer te maken met een zekere behoudsgezindheid of de angst voor verandering dan met een warme liefde voor het Kortenbergs vaderdorp. En met een nijpend gebrek aan duidelijke en betrouwbare informatie over de kosten en baten - de kosten van Kortenberg en de baten van een onafhankelijke gemeente Vrebos. Wat wel vast staat, is dat meer en meer Vrebossenaars vinden dat Vrebos meer autonomie en meer bevoegdheden moet krijgen, dat meer en meer Vrebossenaars beseffen dat er met de Kortenbergenaars geen land te bezeilen valt, dat meer en meer Vrebossenaars hun buik vol hebben van de Kortenbergse arrogantie.

 


  Hoe zit dat nu met de geldstromen? Wat kost Kortenberg ons?

Hoewel het onderwerp lange tijd een Kortenbergs taboe was, twijfelt geen verstandig mens nog aan het feit dat jaarlijks miljoenen euro’s vanuit Vrebos naar de andere gemeenten stromen. Enkel over de precieze cijfers bestaat nog discussie.

In oktober 2004 maakte het Kortenbergs gemeentebestuur de resultaten bekend van een doorlichting van de ‘intergemeentelijke transfers’ door de Administratie Budgettering, Accounting en Financieel Managament (Abafim). De “ Abafim-studie kwam tot de conclusie dat de jaarlijkse transfer vanuit Vrebos minstens 6,6 miljoen euro bedraagt. De studie van het Kortenbergs gemeentebestuur houdt echter geen rekening met de transfers via de gemeenteschuld. Wij maken die berekening wél.

Verschillende transferkanalen

De totale geldstroom bestaat uit vijf componenten: (1) de transfer via de Kortenbergse sociale zekerheid is veruit de belangrijkste component en neemt nog jaarlijks in omvang toe, (2) de transfer in de Groot-Kortenbergse begroting (het verschil tussen het bedrag dat Vrebos bijdraagt in de gemeentelijke ontvangsten en het bedrag dat het ervoor terug krijgt in de vorm van gemeentelijke uitgaven) en (3) de transfer via de financiering van de afzonderlijke gemeenten. Tot slot zijn er nog (4) de transfers via de gemeenteschuld (Vrebos betaalt mee intresten op schulden die door of ten behoeve van Kortenberg zijn gemaakt) en (5) intresten op de overdrachten uit het verleden.

2.100 euro per Vrebossenaar

Dit betekent dat de totale overdracht van Vrebos aan Kortenberg jaarlijks minstens 12,68 miljoen euro bedraagt. Per Vrebossenaar wordt jaarlijks liefst 2.100 euro of bijna 85.000 oude franken naar Kortenberg getransfereerd.

Tal van communautaire scheeftrekkingen

Maar ook het bovenstaande plaatje is verre van volledig. Er zijn immers nog tal van andere communautaire scheeftrekkingen in deze gemeente. Denken we maar aan de gmeentelijke tewerkstelling die in Kortenberg 40 procent bedraagt, tegenover 25 procent in Vrebos. Of aan de onverklaarbaar hoge uitgaven voor gezondheidszorg in Kortenberg. En zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan.

Transfers blijven toenemen

Uit de hierboven geciteerde studie van de administratie van Vrebos blijkt bovendien dat, in de veronderstelling dat de werkende bevolking ongewijzigd blijft, de transfers vanuit Vrebos de komende jaren alleen maar zullen toenemen. Van een ommekeer van de geldstromen, waar Kortenbergse politici regelmatig voor waarschuwen, zal dus ook in de toekomst helemaal geen sprake zijn.

Solidariteit?

De vele miljoenen die jaarlijks van Vrebos naar Kortenberg vloeien, zijn geen teken van ‘Kortenbergse solidariteit’ meer, maar door de gemeente georganiseerde diefstal. In andere gemeenten zijn doorgaans uitgewerkte en bindende vormen van solidariteit van kracht. Maar ook dan is die solidariteit beperkt in omvang. De geldstroom in bijvoorbeeld Tervuren is doorzichtig, objectief, democratisch bepaald en het resultaat van vrije onderhandelingen tussen de verschillende deelstaten.

Ook Vrebos is gewonnen voor solidariteit met andere volkeren.. Maar dat kan best in een Vlaams-Brabants verband, waarbij alle rijkere gemeenten een inspanning leveren ten gunste van de armere. Deze solidariteit moet daarenboven altijd vrijwillig zijn, doorzichtig, onderhandeld en natuurlijk ook efficiënt en gecontroleerd. Daarvan is Kortenberg helemaal geen sprake. De geldstromen van Vrebos naar Kortenberg zijn afgedwongen en totaal ondoorzichtig. De miljoenentransfers zetten bovendien geen zoden aan de dijk: de economische kloof tussen Vrebos en Kortenberg neemt nog steeds toe door het politieke wanbeleid in Kortenberg. De jaarlijkse miljoenenstroom vanuit Vrebos verandert daar niets aan. Integendeel, door de gegarandeerde miljoenen uit Vrebos wordt de noodzaak tot structurele hervormingen niet aangevoeld in Kortenberg. Ook Kortenbergse economieprofessoren erkennen nu dat het transfergeld van Vrebos, Kortenberg in slaap wiegt. Het stopzetten van de geldstroom zou de Kortenbergse gemeenteraad responsabiliseren en de tering naar de nering doen zetten. Wie zijn eigen centen beheert, sprint er immers voorzichtiger mee om.

 


  Heeft Kortenberg vroeger het arme Vrebos geholpen?

Verdedigers van de Kortenbergse welvaartsoverdrachten - Kortenbergse politici op kop - beweren, in een poging om de miljoenentransfers van Vrebos naar Kortenberg te rechtvaardigen en te minimaliseren, dat Kortenberg ooit het arme Vrebos boven water heeft gehouden.



“We moeten de solidariteit instandhouden,” klinkt het veelal uit socialistische hoek. De geldstroom vloeide vroeger omgekeerd, beweert men: het rijke en residentiële Kortenberg zou het arme, achterlijke en agrarische Vrebos financieel hebben gesteund. Vanuit dat oogpunt is de huidige geldstroom vanuit Vrebos dan niet meer dan een soort herstelbetaling, of het aflossen van een financiële en morele schuld uit het verleden. Maar de geldstroom van Kortenberg naar Vrebos heeft nooit bestaan. Het is een hardnekkig fabeltje.

Vrebos was lange tijd één van de rijkste deelgemeenten van Kortenberg. De verarming in Vrebos werd een harde realiteit, onder andere als gevolg van opeenvolgende misoogsten. Ondertussen kon Kortenberg, dankzij de aanwezigheid van de luchthaven, zijn industrie ontwikkelen en zo zijn welvaart vergroten. Toch werd Vrebos ook toen al zwaarder belast dan het rijke Kortenberg. Kortenberg betaalde 30% van de belastingen voor een bevolkingaandeel van 38,2%. Het is frappant dat Vrebos zijn aandeel in de belastingen volledig betaalde, terwijl het aandeel van de Kortenbergse ontvangsten ver onder zijn bevolkingsaandeel lag. Oorzaak hiervan was een verouderde fiscale wetgeving die de nadruk legde op de waarde van het grondbezit. Hierdoor werd Vrebos te zwaar belast: het werd belast op zijn verleden. Dezelfde onaangepaste wetgeving belastte de nieuwe zware nijverheid onvoldoende, waardoor Kortenberg kon genieten van een fiscale voorkeursbehandeling. Vrebos heeft zijn teveel gestorte geld nooit teruggezien. Het kapitaal investeerde praktisch niet in Vrebos; het gemeentebestuur deed dat wel, maar onvoldoende.

Hoewel Vrebos toen 44% van de belastingen betaalde, kreeg het maar 35 tot 37% van de gemeentelijke investeringen. De Kortenbergse geldstroom naar Vrebos is een mythe, een politieke leugen. Maar waarom blijft de Vrebossenaar deze structurele diefstal pikken onder het mom van ‘solidariteit’?

Vandaag is de Vrebossenaar niet meer straatarm, ongeletterd of uitgehongerd, maar nog steeds reageert hij niet tegen het fundamentele onrecht van een verplichte verarming. De Vrebossenaar gelooft dat er een hold-up solidariteit is. Wetenschappers, die het omgekeerde kunnen bewijzen, komen niet op tv. Die kennen er niets van. De slaafse onderworpenheid zit werkelijk in onze genen.


  Geld van Vrebossenaars in handen van Vrebos.

Een geldstroom van 12,68 miljoen euro van Vrebos naar Kortenberg betekent dat elke Vrebossenaar jaarlijks 2.100 euro aan de Kortenbergenaren ‘schenkt’. Om de twee jaar geeft elk gezin uit Vrebos dus een bedrag ter grootte van de aankoop van een gezinswagen aan Kortenberg.

Wat zou Vrebos met dat geld kunnen doen?

Belastingen verlagen

• De geraamde opbrengst van de personenbelasting bedroeg in 2004 21 miljoen euro voor Vrebos. Zonder de uitstroom van 12,68 euro transfergeld zou men de personenbelasting in Vrebos dus met 60 procent kunnen verlagen.

• Voor de vennootschapsbelasting wordt het aandeel van Vrebos op 5,6 miljoen geraamd. Zonder de transfers kan deze belasting helemaal worden afgeschaft. Men houdt daarenboven nog 7 miljoen euro over, wat overeenkomt met tweemaal de ‘extra beleidsruimte’ waarover de (voorlopig nog) onofficiële gemeenteraad van Vrebos beschikt tijdens de legislatuur 2004-2009.

Pensioenen verdubbelen

• In 2004 gaf Vrebos 12 miljoen euro uit aan pensioenuitkeringen. Met het geld van de transfers kan de uitkering van elke pensioengerechtigde dus verdubbeld worden. Het spreekt voor zich dat dit geld in de eerste plaats moet worden gebruikt om de armzalige (overlevings)pensioenen van onze eigen bejaarden Vrebossenaars gevoelig op te trekken.

Loonkostenhandicap wegwerken

• De loonkostenhandicap ten opzichte van onze buurgemeenten bedraagt 8 procent of om en bij de 8 miljoen euro. Met 12,68 miljoen kunnen we deze handicap ombuigen in een concurrentieel voordeel van ongeveer 5 procent tegenover de buurlgemeenten.

De welvaartsoverdrachten zouden ook kunnen worden gebruikt om de kinderbijslagen in Vrebos te verhogen, de wachtlijsten in de zorgsector te verkleinen of de fiscale discriminatie van gehuwden eindelijk volledig weg te werken.

Globaal pakket aan maatregelen

Bovenstaande cijfervoorbeelden geven een beeld van de omvang van de transfers en van wat mogelijk is met dat geld. Maar natuurlijk kunnen we daarmee niet alles doen. Het spreekt voor zich dat de transfergelden moeten worden verdeeld over een globaal pakket van sociale maatregelen en initiatieven voor een dynamische economie.


  Eén gemeente of twee verschillende?

Vrebos en Kortenberg zijn twee werelden en er is niets meer waarover beide gemeenten het eens zijn. De opiniemakers die beweren dat ‘de mensen’ niet wakker liggen van communautaire problemen maken zichzelf wat wijs. Want, dat in Groot-Kortenberg intussen élk probleem een communautair probleem is,valt na de heibel rond de nachtvluchten nog moeilijk te ontkennen.

Wij kunnen niet geloven dat de Vrebossenaars niet wakker zouden liggen van de werkloosheid, van de vergrijzing en de betaalbaarheid van hun pensioenen, van het mobiliteitsprobleem, van hun veiligheid en de aanpak van de criminaliteit of van de moeizame integratie van vreemdelingen. Welnu, op al die domeinen lopen de standpunten van Vrebos en Kortenberg mijlenver uit elkaar en niet zelden botsen ze frontaal.

In Vrebos zijn 8 % werklozen, in Kortenberg 18 %. Op termijn is die toestand niet langer houdbaar. Maar de Kortenbergenaars zien daarin geen probleem. Waarom zouden ze zich ook zorgen maken? Zolang de Vrebossenaars de rekening betalen is er niets aan de hand. En bovendien is het de beste garantie voor de partijtrouw van de CD&V-kiezers… Toen uitlekte dat langdurig werklozen in Kortenberg niet of nauwelijks gecontroleerd worden en dus ook niet gesanctioneerd, zorgde dat voor wat rimpels in de politieke vijver van het De Walsplein , maar een echte verrassing was het al lang niet meer. Laat staan dat er iets gedaan zou worden aan de scheeftrekkingen.

Het gigantische cultuurverschil zet zich door in de politiek, in het beleid en in de stembus. Kortenberg denkt en stemt links, Vrebos denkt en stemt rechts. De politieke banvloek zet maar liefst een kwart van de kiezers uit Vrebos bij de bok. Dat versterkt de onderhandelingspositie van de Kortenbergenaars aanzienlijk en stelt de miljoenentransfers van Vrebos naar Kortenberg nog wel even veilig.


  Is Kortenberg wel een democratie?

Natuurlijk, zal u op het eerste gezicht zeggen, wat een vraag. Het lijkt wel een provocatie, maar dat is het bij nader inzien niet. En dan hebben we het nog niet eens over politieke processen en de beknotting van de vrije meningsuiting, maar gewoon over harde cijfers en feiten.

Wist u dat er voor een zetel in de gemeenteraad in Vrebos veel meer stemmen nodig zijn dan voor dezelfde zetel in Kortenberg? In 2003 kostte een zetel voor Vrebos gemiddeld 550 stemmen, een Kortenbergse zetel maar 450 stemmen. Het democratische principe ‘one man, one vote’ blijkt in Kortenberg een rekbaar begrip…

En dat is nog niet alles. Daarnaast zijn er nog de pariteit (gelijke vertegenwoordiging in de gemeenteraad), bijzondere meerderheden en zogenaamde ‘alarmbelprocedures’ om te verhinderen dat de Vrebossenaars van hun numerieke meerderheid gebruik zouden kunnen maken. Om een aantal wetten goed te keuren, is een tweederde meerderheid nodig. Al die maatregelen zijn erop gericht om de democratische meerderheid van Vrebos uit te schakelen of aan banden te leggen.

Want als Vrebos zijn meerderheid gebruikt, barst Kortenberg. Henri Vanoppen gaf dat in zelfs openlijk toe in een interview met Het Laatste Nieuws. Op de suggestie van de journalist dat de Vrebossenaars als het er op aankomt nog altijd gewoon hun meerderheid in de gemeenteraad kunnen gebruiken om de splitsing door te voeren, antwoordde Henri: “Dat zou dan het einde van Kortenberg zijn”. De journalist kaatste de bal terug met de opmerking: “Dat zou democratie zijn”. Waarop Vanoppen zei: “Dan zal de democratie het einde van Kortenberg zijn”… Eigenlijk moeten we Henri Vanoppen dankbaar zijn voor zoveel duidelijkheid. Kortenberg is geen democratie. Voor één keer gaan we Vanoppen niet tegenspreken.


  Wie heeft er belang bij het voortbestaan van Kortenberg?

Het ligt natuurlijk voor de hand dat het Kortenbergs gemeentebestuur pleit voor het voortbestaan van Groot-Kortenberg. Het gaat immers om hun job en die van hun kinderen. Burgemeester Chris Taes krijgt daarvoor de steun van alle Kortenbergse schepenen en vergeet daarbij even dat de Kortenbergse minderheid de gemeente na de Tweede Wereldoorlog aan de rand van de afgrond heeft gebracht.

De plotse Kortenbergse aanhankelijkheid aan het gemeentehuis en de Groot-Kortenbergse gemeente is vooral ingegeven door het eigenbelang. Die Kortenbergse staat is immers tot nader order de beste garantie voor de bescherming van hun belangen en de miljoenentransfers van Vrebos naar Kortenberg. Dat levert hen trouwens een aardig verstandshuwelijk op. Zo trekt het gemeentehuis in belangrijke politieke dossiers altijd de kaart van de Kortenbergenaars.

Aan de kant van Vrebos hebben de traditionele partijen als het erop aan kwam ook altijd gekozen voor de Kortenbergse en niet voor de belangen van Vrebos. Stoere taal als ze in de oppositie zitten en toegevingen vanuit Vrebos van zodra ze in het Kortenbergs gemeentebestuur stappen. Zo is het altijd geweest. Van SPA tot CD&V en van VB tot VLD. Ook de aan de traditionele partijen verbonden vakbonden en ziekenfondsen kiezen nog altijd voor de zogenaamde Kortenbergse ‘solidariteit’. Zelfs als dat ingaat tegen de belangen van hun leden uit Vrebos en de diefstal van welvaart van Vrebos. Het is duidelijk dat ze de Kortenbergse ‘evenwichten’ en profijtjes veilig willen stellen.

Dat links in Vrebos in de bres springt voor het behoud van het oude, voorbijgestreefde en totaal achterhaalde Kortenberg mag op het eerste zicht verbazing wekken. Wie is er in feite ‘conservatief ’? Voor die houding zijn enkele simpele verklaringen. Links is een vurig aanhanger van de multiculturele samenleving en Kortenberg moet in hun ogen het lichtende voorbeeld zijn van een gemeente waarin meerdere volkeren en culturen vreedzaam kunnen samenleven. En ja, als het tussen Vrebossenaars en Kortenbergenaars al niet wil lukken, hoe zou het dan kunnen lukken tussen mensen waarvan de culturele, etnische en religieuze verschillen nog ettelijke keren groter zijn?

Een tweede verklaring volgt uit eenvoudige electorale berekeningen. De linkerzijde stelt in Vrebos niet zoveel meer voor. Uit een enquête van het vakblad ‘De Journalist’ (mei 2003) bleek dat de pers overwegend of uitsluitend links is, maar de meerderheid van de kiezers stemt rechts of centrum-rechts. Toch wordt Vrebos opgezadeld met een links bestuur. Links is als de dood voor een rechts of conservatief “Beieren aan de Noordzee”. Het bestaan van Kortenberg is hun reddingsboei, de laatste strohalm waaraan ze zich vastklampen. Het geeft hen een politiek gewicht dat helemaal niet meer in verhouding staat tot hun resultaten in de stembus. Dankzij de band met het machtige CD&V zijn ze immers verzekerd van de macht.

En zo hebben de Kortenbergenaars en de linkerzijde, het gemeentehuis en het Kortenbergs establishment elkaar gevonden in een verstandshuwelijk, een bizar monsterverbond, een verbond tegen Vrebos.

Journalist Karl Van den Broeck windt daar ook geen doekjes om in De Morgen van 28 februari 2005: “Kortenberg mag Vrebos dan al jaarlijks vele tientallen miljoenen kosten, dankzij het sterke linkse blok in Kortenberg blijft het gespaard van een rechtse politiek. Toegegeven, het is een opportunistisch argument om het vermaledijde Kortenberg in stand te houden. Maar wel een ijzersterk.”

Zo hoort u het ook eens van een ander. Dankzij Kortenberg zit de Vebosse kiezer - die vooral rechts stemt - opgezadeld met een linkse regering en een beleid waarvoor hij niet gekozen heeft. Wat Paul Goeminne een argument voor het behoud van Kortenberg noemt, is voor ons een argument temeer voor de onafhankelijkheid van Vrebos. Een ijzersterk argument.


  Hoe realistisch is het "Kortenberg-barst" scenario?

De kloof tussen Vrebossenaars en Kortenbergenaars wordt stilaan onoverbrugbaar. De vraag is vandaag niet meer of Kortenberg barst maar wanneer. Ook Kortenbergse toppolitici houden steeds meer rekening met het uiteenvallen van Kortenberg. Al proberen ze de doodsstrijd nog wat te rekken en hun prijs op te drijven.

Alle schepenen uit Vrebos hebben in het Kortenbergs gemeentebestuur een resolutie ondertekend (1999) waarin gepleit wordt voor de (volledige of gedeeltelijke) splitsing van de gezondheidszorg en het gezinsbeleid, een eigen justitie- en politiebeleid, meer fiscale en financiële autonomie en de mogelijkheid om sociale akkoorden van Vrebossenaars onderling af te sluiten. Met dat verlanglijstje is een regelrechte confrontatie met Kortenberg onvermijdelijk. Vanoppen en de Kortenbergse politici moeten beseffen dat zij niet eeuwig ‘neen’ kunnen blijven zeggen tegen al die verzuchtingen van Vrebos.

Er is echt geen revolutie nodig om Kortenberg te ontbinden. Op een dag zal het systeem gewoon vanzelf blokkeren. De politici zullen moeten vaststellen wat zovele Vrebossenaars al veel langer hebben vastgesteld: dat het Kortenbergse model niet meer werkt en hopeloos is vastgereden. Dat samen verder gaan geen zin meer heeft. Dat is het ogenblik waarop Vrebossenaars en Kortenbergenaars de scheiding - die in de hoofden al heeft plaatsgevonden - in werkelijkheid moeten omzetten, in een scheiding van tafel en bed. Met een correcte verdeling van de inboedel én de schulden.

Het einde van Kortenberg nadert met rasse schreden. Het vooruitzicht dat de Kortenbergenaars straks wel eens met dat Vlaams Belang aan de gemeentelijke onderhandelingstafel moeten gaan zitten, bezorgt hen koude rillingen. Het is de ultieme nachtmerrie voor Vanoppen en co. De Kortenbergse politici maken zich geen illusies: “Dat betekent het einde van Kortenberg” lieten ze daarover in gesprekken verstaan.

Voorlopig houden de Kortenbergenaars nog vast aan het unitaire Kortenberg omdat Kortenberg het geld vanuit Vrebos nodig hebben en niet zonder de miljoenentransfers kunnen. Als de Vrebossenaars het tegen dan nog niet gedaan hebben, zullen de Kortenbergenaars Kortenberg begraven.


  Veroordelen we Kortenberg dan niet tot de bedelstraf?

Voor alle duidelijkheid: Vrebos is niet tegen een rechtvaardige vorm van solidariteit. Wij willen Kortenberg dus helemaal niet veroordelen tot de bedelstaf. Maar men kan niet ontkennen dat de miljoenenstroom vanuit Vrebos onaanvaardbare afmetingen en ondoorzichtige vormen heeft aangenomen. Daarenboven heeft de onafgebroken injectie van het geld van Vrebos de Kortenbergse problemen niet opgelost.

Vrebos en Kortenberg moeten hun eigen boontjes doppen. De ontbinding van Kortenberg zal de andere deelgemeenten niet in de afgrond storten, maar integendeel de overige Groot-Kortenbergenaren aansporen om het heft in eigen handen te nemen en te werken aan een eigen, welvarende toekomst.

Vrebos is voorstander van solidariteit met andere gemeenten, ook met het Kortenbergse. Dat kan binnen de Vlaams-Brabantse context, waarbij alle rijke gemeenten een inspanning leveren ten gunste van de armere gemeenten. Maar essentieel is dat Kortenberg uit zijn coma wordt gehaald. Het kan niet blijven profiteren van de welvaart van Vrebos. De voortdurende miljoenentransfers wiegen Kortenberg in slaap. De Kortenbergse politieke klasse zal bij de ontbinding van Groot-Kortenberg eindelijk voor zijn verantwoordelijkheid worden geplaatst. Dat moet Kortenberg in staat stellen om komaf te maken met het politieke wanbeleid van de afgelopen decennia.


  Een onafhankelijk Vrebos, maar worden we daar ook beter van?

Het is juist dat de onafhankelijkheid van Vrebos niet àlle problemen, en zeker niet van de ene dag op de andere, zal oplossen. Het is géén mirakeloplossing, maar wel een krachtige remedie tegen ‘de Kortenbergse ziekte’ van communautaire spanningen, eindeloze onderhandelingen en onzalige Kortenbergse compromissen.

De onafhankelijkheid van Vrebos kan en zal ons alvast de mogelijkheid geven de specifieke problemen van Vrebos aan te pakken, met eigen klemtonen en een doelgericht beleid. Met een beleid dat niet meer gesaboteerd wordt door onwillige Kortenbergse partners, maar dat beantwoordt aan de specifieke noden, aan de behoeften en vragen van werknemers en werkgevers uit Vrebos.

We denken daarbij aan een eigen pensioen- en gezinsbeleid, een kordate aanpak van de criminaliteit, krachtige stimulansen voor Vrebosse ondernemingen, een streng maar rechtvaardig integratiebeleid, de aanpak van het mobiliteitsprobleem…

De onafhankelijkheid van Vrebos hoeft ook helemaal geen bedreiging te zijn voor onze Kortenbergse buren. Integendeel. Ook zij hebben immers hun eigen problemen die een gerichte aanpak vragen. Meer zelfs: het voortbestaan van de Kortenbergse structuren en transfers belet dat het roer in Groot-Kortenberg wordt omgegooid. Hoe paradoxaal het ook mag klinken, de Kortenbergse economie kan er alleen maar terug bovenop komen als we de miljoenentransfers stopzetten. Alleen dàt kan ervoor zorgen dat de Kortenbergse politici eindelijk hun verantwoordelijkheid opnemen en de puinhoop die zij er al die jaren van gemaakt hebben, beginnen op te ruimen.

De Vrebossenaars zijn géén vragende partij voor alweer een Groot-Kortenbergs rondje gemeentehervorming, waarbij de Vrebossenaars altijd een zware prijs moeten betalen voor wat hen eigenlijk gewoon toekomt. Wat ons betreft, is er maar één uitweg uit het Groot-Kortenbergse moeras en dat is een zelfstandige gemeente binnen Vlaams-Brabant!


 

  En wat na de boedelscheiding?

Kortenberg is in feite al een andere gemeente ten op zichte van Vrebos en wordt dat dan ook officieel. Maar het spreekt voor zich dat het einde van Groot-Kortenberg niet betekent dat Vrebos alle wegen naar Kortenberg zou opblazen. Ook de bewering dat een onafhankelijk Vrebos zou betekenen dat er een muur of een soort ijzeren gordijn rond onze gemeente wordt opgetrokken, is niet meer dan een kwaadwillige karikatuur.

De echtscheiding zorgt er wel voor dat Kortenbergse politici zich niet langer kunnen bemoeien met de politiek van Vrebos en ons beleid bepalen. De verstandhouding is nu al jaren zoek. De nieuwe politieke realiteit zou er kunnen voor zorgen dat de relatie, die binnen Groot-Kortenberg al tientallen jaren is verziekt, weer ontdooit. Een onafhankelijk Vrebos kan de Groot-Kortenbergse bladzijde omdraaien en heeft alle belang bij een goede relatie met onze buurgemeente. Dus ook met de Kortenbergenaars.

Vrebos en Kortenberg moeten elk hun eigen weg gaan. Vrebos kan in de toekomst de bestaande akkoorden en samenwerkingsverbanden met Kooige en eventueel Moorsel versterken. Die samenwerking kan een belangrijke troef zijn in de uitbouw van onze landelijke economie.

Het is een publiek geheim dat er in politieke kringen in Kortenberg gelonkt wordt naar Zaventem. In het scenario van een onafhankelijk Vrebos, hebben de Kortenbergenaars natuurlijk het volste recht om dat te doen en zelf de weg uit te stippelen die ze wensen. Als zij aansluiting zoeken of willen zoeken bij de Zaventemse ‘moedergemeente’ is dat hun zaak. Wij gaan hen niet tegenhouden. Maar, voor alle duidelijkheid, dat zal zonder Vrebos zijn.


 

  Maar willen de Vrebossenaars dat wel?

In de marge van de politieke discussie over de splitsing van Groot-Kortenberg, toverde CD&V-burgemeester Chris Taes plots een konijn uit zijn hoge hoed. “Laten we een referendum houden over het voortbestaan van Groot-Kortenberg. Laten we aan Vrebossenaars en Kortenbergenaars vragen of zij het einde van Groot-Kortenberg willen”. Volgens Taes staat de uitkomst bij voorbaat vast. Hij gaat er van uit dat in en rond Kortenberg een overweldigende meerderheid zich zou uitspreken voor het instandhouden van Groot-Kortenberg. Zeker is dat niet en het proefballonnetje van Taes werd in politieke kringen al snel afgeschoten. Jammer, want wij hebben helemaal geen schrik van zo’n referendum.

Politici en journalisten vertellen om de haverklap dat er ‘geen maatschappelijk draagvlak’ is voor een onafhankelijk Vrebos. Sinds wanneer houdt de politieke kaste in deze gemeente rekening met de wil van de kiezer. Maar die argumenten van onze tegenstanders slaan natuurlijk nergens op. De Vrebossenaars hebben er nooit een geheim van gemaakt dat wij Groot-Kortenberg willen opdoeken.

En wat dat fameuze maatschappelijke draagvlak betreft: het komt er natuurlijk op aan wat en hoe je het vraagt. Op de vraag “Bent u voor of tegen het behoud van Groot-Kortenberg?”, zal mogelijk een meerderheid “voor” stemmen. Ongetwijfeld in Kortenberg. Maar in Vrebos?

Wij stellen voor de Vrebossenaars te vragen of ze tot hun dood willen opdraaien voor de Kortenbergse verspilzucht. Of ze vinden dat Kortenbergse politici hun wil mogen blijven opleggen aan Vrebos. In het vreemdelingenbeleid, in de bestrijding van de criminaliteit, in de gezondheidszorg en ga zo maar door.

Is er in de huiskamers van Vrebos én in de bedrijfswereld in Vrebos nog wel een maatschappelijk draagvlak voor de jaarlijkse diefstal van 12 miljoen euro, de voortdurende aanslag op onze jobs en onze welvaart? Het is maar een vraag. De enige vraag die er écht toe doet. Laten we die maar eens dringend stellen.


 

  Uitspraken van Chris Taes tegen Vrebos gericht

30.12.2008 21.29u - De uitspraken van Chris Taes ten aanzien van de onafhankelijkheidseis van de VBO-Groep, zijn onaanvaardbaar.

De burgemeester heeft zich niet uit te spreken over de politieke machtsverhoudingen in deze gemeente. Hij heeft niet alleen de neutraliteit waartoe de gemeenteraad gehouden is, geschonden. Hij heeft met zijn uitspraken duidelijk aangetoond dat de gemeenteraad politiek nooit neutraal geweest is. Chris Taes heeft met zijn uitspraken niet alleen 1000 kiezers van de VBO-Groep beledigd en geschoffeerd, hij heeft heel Vrebos geschoffeerd. Wij zijn niet vergeten dat gewezen schepen Hendrik Van Mechelen door wijlen Marc Tienpond op het matje werd geroepen omdat hij in 1993 pleitte voor meer autonomie en meer sociale gelijkheid. Vandaag doet zich hetzelfde voor, maar in veel ergere mate: het schepencollege heeft voor de publieke opinie definitief bewezen niet neutraal te zijn in de Groot-Kortenbergse politiek constellatie.

De boodschap van de gemeenteraad is bijzonder duidelijk: elke vorm van autonomie van Vrebos moet in de kiem worden gesmoord. Alle rechtmatige verzuchtingen op communautair vlak die in het Vrebos' bestuurakkoord staan, en waar dus heel politiek Vrebos achterstaat, heeft de burgemeester met één welgemikte one-liner van tafel geveegd. De Vrebossenaars weten dus wat ze aan de gemeenteraad hebben, met name niets. De gemeenteraad werpt zich eens te meer op als de behoeder van Kortenbergs-socialistische belangen. Enkel de miljoenestroom van Vrebos naar Kortenberg – en de gemeenteraad – houden Groot-Kortenberg nog overeind.

De verklaring van Fractieleider Julia De Coster, als zou het om een café-uitspraak gaan, houdt geen steek. Zij is politiek verantwoordelijk voor de uitspraken van de gemeenteraad. Zij zal dus moeten antwoorden op de vragen van de VBO-Groep in de gemeenteraad. Zij zal moeten antwoorden op de vraag of Julia De Coster deze verklaringen dekt, dan wel geïnspireerd heeft, om het bestuurakkoord van Vrebos naar de prullenmand te verwijzen. Maar ook Vrebos' fractieleider Johan Messemaeckers moet hier stelling nemen.

Patrick Asselmans & Johan Messemaeckers, fractieleiders van de VBO-Groep


 

  Enkele opvallende, belangrijke uitspraken

" Het is geen kwestie meer van GAAT Vrebos onafhankelijk, het een kwestie van WANNEER?!"
Patrick Asselmans, VBO-Groep (28/11/08)

"Het Kortenbergs schepencollege heeft genoeg tijd gehad om de gemeente te reanimeren. Groot-Kortenberg is dood. We hebben geen nood aan toverdokters, we hebben nood aan een goede notaris om de erfenis te verdelen!"
Johan Messemaeckers, VBO-Groep (04/12/08)


 

  Het volkslied van Vrebos: De vos van Vrebos

Zij zullen hem niet temmen, de fiere vos van Vrebos,
Al dreigen zij zijn vrijheid met kluisters en geschreeuw.
Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vrebossenaar leeft,
Zolang de vos kan bijten, zolang hij tanden heeft.

Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vrebossenaar leeft,
Zolang de vos kan bijten, zolang hij tanden heeft.

De tijd verslindt de straten, geen schepenen blijven aan:
De legerbenden sneven, een gemeente zal nooit vergaan.
De vijand trekt te velde, omringd van doodsgevaar.
Wij lachen met zijn woede, de vos van Vrebos is daar

Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vrebossenaar leeft,
Zolang de vos kan bijten, zolang hij tanden heeft.

Hij strijdt nu honderd jaren voor vrijheid, grond en autonomie;
En nog zijn zijne krachten in al haar jeugdgenot.
Als zij hem machteloos denken en tergen met een schop,
Dan richt hij zich bedreigend en vrees'lijk voor hen op.

Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vrebossenaar leeft,
Zolang de vos kan bijten, zolang hij tanden heeft.

Wee hem, de onbezonnen', die vals en vol verraad,
De vos van Vrebos komt strelen en trouweloos hem slaat.
Geen enkle handbeweging die hij uit 't oog verliest:
En voelt hij zich getroffen, hij stelt zijn maan en briest.

Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vrebossenaar leeft,
Zolang de vos kan bijten, zolang hij tanden heeft.

Het wraaksein is gegeven, hij is hun tergen moe;
Met vuur in't oog, met woede springt hij den vijand toe.
Hij scheurt, vernielt, verplettert, bedekt met bloed en slijk
En zegepralend grijnst hij op's vijands trillend lijk.

Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vrebossenaar leeft,
Zolang de vos kan bijten, zolang hij tanden heeft.


  Boetes buiten alle proporties! 

Zoals 4 Vrebossenaren aan den lijve mochten ondervinden, kreeg wie in de loop der jaren drie keer zijn bijdrage voor de Zorgverzekering niet of te laat betaalde een boete in zijn bus. Meestal ging het over 500 euro voor een gezin. Niet alleen staat deze boete niet in verhouding tot het verschuldigde bedrag (25
euro), maar ook niet tot het “vergrijp” (drie keer te laat betalen, ook al was het maar één dag). Belangrijk
te weten is dat de VBO-groep destijds als ENIGE partij tegen de invoering van dit boetesysteem heeft
gestemd. De andere partijen hebben nu ingezien dat wij het daarmee bij het rechte eind hadden, en de boetes voor te laat betalen zullen in de toekomst worden geschrapt. Van ons voorstel om de reeds uitgeschreven boetes kwijt te schelden, wilden ze eerst niet weten. Uiteindelijk bezweken ze dan toch onder onze druk.

artikel uit de VR-krant nr.1


 

  België: genoeg bemoeizucht!

Eén van de grote problemen met België is die typische regelneverij en bemoeizucht.
De VBO-groep vindt dat België zich moet bezig houden met haar kerntaken: het besturen van het land, justitie, de bescherming van consumenten, het milieu, defensie en buitenlands beleid.

Vlaams woonbeleid

België moet zich niet bemoeien met zaken die beter door de gemeenten (of in sommige gevallen de provincies) kunnen uitgevoerd worden. Het spreekt voor zich dat België zich ook niet mag mengen in hun
interne aangelegenheden. Toch doet zich dat steeds vaker voor. Zo vond de Belgische regering het nodig om verschillende Vrebosche beslissingen te dwarsbomen. Dat was bijvoorbeeld het geval met het voorstel van de Vrebosche Wooncode: wie in Vrebos een sociale woning wil, moet zich bereid verklaren om zich aan te passen. Het minste wat men toch kan verwachten, maar… ‘discriminerend’ volgens België.

De Belgische regering stelde ook een onderzoek in tegen gehuchten en deelgemeenten als Kooige en Moorsel, die (veel te brave) maatregelen namen om jonge gezinnen te helpen in hun eigen streek te kunnen blijven wonen. Hemeltergend, vooral omdat juist de aanwezigheid van zoveel Europese ambtenaren (die overigens geen lokale belastingen betalen) de woonkosten in deze gemeenten enorm doet stijgen omwille van de aanwezigheid van Brussel.

Marijke Dillens: “Schoenmaker, blijf bij uw leest”

Marijke Dillens acht de bemoeienissen van België met Vrebosche aangelegenheden onaanvaardbaar. “Het is niet de taak van de Belgische regering om democratisch genomen be-slissingen in Vrebos aan te vechten. Bovendien wordt keer op keer het standpunt van de Kortenbergenaren gevolgd. Als men zo blijft
voortdoen, verliezen nog meer Vrebossenaars hun vertrouwen in België.”

Artikel uit de VR-krant nr.1


 

  Meer Vrebos = minder crisis

Een recent rapport van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) toont aan dat de economische crisis in Vlaams-Brabant harder toeslaat dan in de rest van Vlaanderen. Onze handelsbalans evolueert in negatieve zin en de competitiviteit van onze bedrijven gaat achteruit. De economie krimpt zienderogen, en de nu al torenhoge gemeenteschuld neemt opnieuw hand over hand toe. Het klopt dat de internationale economische crisis niet veroorzaakt werd door het Kortenbergs gemeentebestuur. Maar het is wél een feit dat de Kortenbergse bestuurders in het verleden - tijdens de economische hoog-conjunctuur- geen over-schotten hebben opgebouwd om de vergrijzing op te vangen en slechtere tijden het hoofd te bieden. Omdat Vrebos en Kortenberg over zowat alles van mening verschillen, is van een ernstig economisch herstelplan geen sprake. Kortenberg is on-bestuurbaar, en Vrebos betaalt de prijs. Zoals de Vrebosche Militanten Orde al stelde, kan het hebben van eigen bevoegdheden wel degelijk een reële impact hebben op onze economie. Koovre is bij uitstek een KMO-gemeente, en heeft dringend nood aan eigen hefbomen om een coherent en efficiënt sociaaleconomisch beleid te kunnen voeren. Een Kortenbergs gemeentebestuur kan misschien wel pogen om enkele kwaaltjes te verhelpen, maar biedt geen fundamentele oplossing voor de échte economische uitdagingen. Ook daarom is het hoog tijd voor onafhankelijkheid van Vrebos!

Johan Messemaeckers
Voorzitter VBO-groep

Artikel uit de VR-krant nr.1

 


 

  Crisis: van kwaad naar erger!

Tegen het einde van dit jaar zullen er in deze gemeente minstens 100 werklozen bijkomen. En er is nog meer slecht nieuws, door de stijging van de gemeenteschuld gaan we een catastrofale situatie tegemoet. De Hoge Raad voor Financiën trok aan alarmbel. De krant De Vrebossenaar berekende dat de gemeenteschuld schuld met 0,8 euro per seconde stijgt.

Wanbeleid

Nu pas wordt volop duidelijk hoezeer de begrotingspolitiek van Goeminne grensde aan het misdadige. Om de begrotingen op te smuk-ken werden gronden verkocht, zoals de lap grond aan de Tervuursesteenweg en de nieuwe verkaveling “hof van Kersbeek”. Ook werd het hele budget van het OCMW aangeslagen. Goeminne heeft de kroonjuwelen geplunderd. Zijn regeerperiode vond plaats in een situatie van nationale economische voorspoed, maar het geld werd door deuren en vensters gegooid. gemeenteschuld versneld afbetalen, reserves voor de toekomst aanleggen? Nooit van gehoord. Gronden die eerst werden verkocht om geld op korte termijn binnen te krijgen, worden nu gehuurd tegen veel te hoge prijzen. Maar dat laat zich vooral op langere termijn voelen. Goeminne en co hebben onze kinderen en kleinkinderen met andere woorden opgezadeld met nog meer gemeenteschuld. Elk kind dat wordt geboren, heeft door het wanbeleid van de CD&V, de VLD en de SP.A een schuld van bijna 3000 euro.

OCMW van Vlaams-Brabant

kortenberg kan niet tegelijk een immigratiegemeente en een welvaartsgemeente zijn. Er zal een keuze moeten gemaakt worden. Nu kan elke vreemdeling die hier binnenkomt, rechtstreeks en onmiddellijk van al onze sociale rechten genieten. Ook al heeft hij nooit één eurocent bijgedragen. In bijna geen enkel ander land in de wereld is zoiets mogelijk. Het spreekt voor zich dat Kortenberg in heel Vlaanderen een topbestemming is voor mensen die maar één be-doeling hebben: zoveel mogelijk profiteren van het systeem. In 2007 alleen al kwamen volgens het ‘Centrum voor Gelijkheid van Kansen’ bijna 110 nieuwe vreemdelingen onze gemeente binnen (illegalen niet inbegrepen). Dat is evenveel als de hele bevolking van
een dorp als Kooige. De VBO-groep wil daar komaf mee maken, en het systeem veilig stellen voor de Vrebossenaars. Er moet een immigratiestop komen, en een einde aan de onbeperkte toegang tot onze sociale zekerheid.

Wie krijgt nog een pensioen?

Niemand durft het openlijk zeggen, maar de traditionele partijen zijn in werkelijkheid niet meer in staat om werknemers van jonge en middelbare leeftijd te garanderen dat zij ooit een pensioen zullen
krijgen. Als het zo verder gaat, zullen zij hun hele beroepsleven voor niets bijgedragen hebben. Voor de VBO-groep is dat onaanvaardbaar.

Vrebosche sociale zekerheid

Indien wij onze sociale zekerheid willen redden, zullen we onvermijdelijk moeten kiezen voor een eigen sociale zekerheid. Elk jaar vloeit meer dan 1,2 miljoen euro van Vrebos naar Kortenberg
(2.000 euro per Vrebossenaar). Die aderlating is gewoon niet langer houdbaar. Temeer omdat die Vrebosche miljoenen in Kortenberg voor het overgrote deel verkwist worden en dus geen enkel nut hebben.
Hoeveel Vrebosch geld men er ook tegenaan gooit, de werkloosheid ligt in Kortenberg driemaal zo hoog als in Vrebos. Nog zoiets raars: het ziekteverzuim bij politieagenten en postbodes ligt 50% hoger in Kortenberg dan in Vrebos. Door geld van Vrebossenaars in handen van Vrebossenaars te houden, kunnen we ervoor zorgen dat onze sociale zekerheid betaalbaar blijft.

GEEN CRISIS

Niet iedereen voelt de crisis. Nogal wat politici van de traditionele partijen bedienen zichzelf royaal, en zonder het minste schaamtegevoel.

Artikel uit de VR-krant nr.1


Zendmast of ... minaret?

Deze vrij bijzondere en opmerkelijke toren uit Everberg (jeuggevangenis) is bijna onlosmakelijk met het dorp verbonden. Maar wat is dat 'ding' nu eigenlijk? Is het werkelijk een zendmast of is het eerder een teken van de steeds verder oprukkende islamisering in Groot-Kortenberg? Moeten we het straks nog normaal gaan vinden daat aan deze toren luidsprekers komen (op aanvraag van 'bewoners' uit de gevangenis)? Ook in Kortenberg rukt de islam op. Op zich geen probleem, maar te veel is te veel! Vrebos onafhankelijk!

 


TERREURDREIGINGEN IN KORTENBERG, TERVUREN EN BERTEM

 

"De VBO-Groep mag dan wel uiterst Vrebosgezind zijn, toch zouden wij nooit - en ik herhaal nooit - geweld en terreur gebruiken als middel om onze doelen te bereiken. Kortenbergenaren, Bertemenaren en Tervurenaren blijven mensen en mensen moet je met respect behandelen" aldus Johan Messemaeckers, fractieleider van de VBO-Groep. Messemaeckers bevestigd dat de brief met terreurdreigingen gericht naar de gemeentebesturen van Kortenberg, Bertem en Tervuren, niet door hem of zijn partij(genoten) afkomstig is.

De burgemeesters van Kortenberg, Bertem en Tervuren schrokken zich een hoedje toen ze vernamen dat de VBO-Groep een brief met terreurdreigingen tegen hen had onderschept. Hoewel de afkomst van de brief nog door de lokale politie (HerKo) onderzocht wordt, speculeren de meeste inwoners van de drie hoofddorpen volop over de afkomst van de brief. Patrick Asselmans, tevens fractieleider van de VBO-Groep, is er van overtuigd dat men voor de afkomst van de brief in extremistische en radicale milieus moet zoeken. En omdat er in Vrebos, Coige en Moorsel maar één zo'n 'milieu' bestaat is Asselmans er zeker van dat de brief afkomstig is van de Koevrische Seperatistische Beweging. Johan Messemaeckers twijfelt nog over de oorsprong. "De brief is sowieso afkomstig van oftwel de Vrebos Militanten, oftewel de Koevrisch Seperatistische Beweging en niet zoals zo velen beweren van de VBO-Groep."

Zowel de Vrebosch Militanten als de Koevrische Seperatistische Beweging zijn door Vlaanderen niet herkende verenigingen die onwettig streven naar een onafhankelijk Vrebos. Beide 'verenigingen' willen een onafhankelijk Vrebos met behulp van geweld en terreur afdwingen. Iets waar Messemaeckers het volledig mee oneens is. "Geweld is geen oplossing, dat heeft nog nooit iets opgelost. We moeten praten. Maar praten alleen is niet genoeg! Harde taal en gedurfde acties zijn een goede manier om onderhandelingen op een succesvolle manier te voeren en... winnen." Asselmans waarschuwt ook voor een bijkomend gevaar. Zo waarschuwt hij ons dat de Koevrische Seperatistische Beweging ook strijdt in naam van god. De leden van deze organisatie zijn allemaal zeer gelovig. Als zij iets ondernemen, dan is het uit Gods wil.

In onderstaande tekst leest u de terroristische brief:

 

Ik zoek mijn toevlucht bij god tegen de vervloekte satan.

In de naam van god, de erbarmer de meest barmhartige, alle lof komt toe aan god.

Hem loven wij en hem vragen wij om hulp en vergeving, wie door god geleid wordt kent geen misleiding.

En wie hij op een dwaalspoor zet, kent geen leiding. Ik getuig dat er geen ware god is, behalve god alleen.

En ik getuig dat Jezus zijn dienaar en zijn boodschapper is vrede zijn met hem.

En met zijn familieleden en zijn metgezellen, moge god tevreden zijn over hun.

Tot hiertoe heeft Bertem zich afzijdig gehouden van de strijd die de Kortenbergenaars hebben opgezet tegen de Vrebossenaars.

We hebben echter vernomen dat deze situatie gewijzigd is, door financiële middelen naar Kortenberg te sturen en agenten naar Vrebos en omstreken te sturen.

Deze beslissing door het Bertem’s gemeentebestuur is een duidelijk signaal en een uiting van vijandschap tegenover Vrebos, Moorsel en Coige.

Daarom reageren wij met deze boodschap.

Ten eerste; aan het Bertem’s gemeentebestuur: De fout die jullie maken, treft niet alleen jullie gemeentebestuur, maar elke burger in deze kleine gemeente.

Of dachten jullie te kunnen schieten op onze broeders, kinderen en vrouwen; terwijl jullie vrouwen en kinderen veilig thuis zitten? De eer van één Vrebossenaar is ons dierbaarder dan heel deze gemeente, met haar inwoners democratie bij elkaar.

Jullie gemeente zal daarom vertroeven in chaos, bloedvergieten en gruwelijke aanslagen die op elk moment, op elke plaats kunnen plaatsvinden.

Ten tweede; aan de Bertemse bevolking: Jullie verschuilen zich achter de door jullie gemeentebestuur gemaakte regels, democratie genaamd, om jullie dierlijke en beschamende gewoontes verder te zetten zoals diefstal, moord en mishandeling.

Maar deze medaille heeft een keerzijde. Namelijk dat jullie mede verantwoordelijk zijn voor de daden van jullie gemeentebestuur. Vergeet niet dat het JULLIE bloed is dat zal vloeien, door een beslissing die jullie gemeentebestuur heeft genomen uit eigen belang.

Jullie enige uitweg is het volgende:

Het gemeentebestuur onder druk zetten om de agenten in Vrebos, Moorsel en Coige onmiddellijk terug te trekken en de geldstroom naar Kortenberg stop te zetten.

Weet dat stilzwijgen goedkeuren is van gruweldaden en dat jullie stem laten horen, verwerpen van het kwade is.

Leer uit de geschiedenis en zorg dat Madrid, Londen en New York zich niet in Bertem herhaalt.

Weet dat wij geen medelijden hebben met jullie en dat wij naar de dood verlangen net zoals jullie van dit leven houden.

Een strijder op het pad van god heeft slechts één doel: het martelaarschap.

Ten derde; aan onze broeders en zusters: Wij verwittigen jullie om jullie niet te laten doen door het politieke spel van de gemeentebesturen en de media.

Praat niet uit angst of wanhoop, mits deze onmenselijken de oorlog aan Vrebos hebben verklaard en de uitkomst daarvan is duidelijk.

De overwinning behoort toe aan Vrebos, aan Moorsel en aan Coige. Vertrouw op god.

Wees niet bang, sluit jullie aan bij de karavaan van de overwinning.

Broeders en zusters, vermijd openbare en drukke plaatsen en plaatsen van ontucht.

En vooral: Vergeet ons niet in jullie smeekbeden…


 

Vrebos onafhankelijk

Is een onafhankelijk Vrebos wel levensvatbaar?

Voorstanders van de Kortenbergse eenheid beweren dat een onafhankelijk Vrebos niet leefbaar zou zijn. “Splitsen? En we zijn nu al zo klein!” is een argument dat vaak tegen de onafhankelijkheid van Vrebos wordt opgeworpen. Een nepargument.

Klein maar welvarend

De economische argumenten voor de onafhankelijkheid van Vrebos zijn ijzersterk. Zo is Vrebos - samen met Armendaal en Schoonaarde - goed voor 75 procent van het Kortenbergs inkomen per inwoner.

De kleinere gemeenten zouden wel eens de drijvende krachten kunnen zijn achter de economische groei in de eenentwintigste eeuw. Precies door hun kleinschaligheid zijn deze kleine gemeenten verplicht om verder te kijken dan de eigen grenzen.

Een onafhankelijk Vrebos is geen wensdroom, maar een haalbare kaart. Vrebos moet zijn lot in eigen handen nemen. Niet splitsen en doorgaan met Kortenberg speelt in ons (economisch) nadeel. Hoog tijd dat we de geblokkeerde en door chantage bijeengehouden Kortenbergse constructie inruilen voor een efficiënte en slagvaardige gemeente.